|   | 
     Politiet i Århus fik i 1923 en 19
      hk Stoewer udrykningsvogn her fotograferet som ny, og der er ingen tvivl
      om hvem der har lavet karrosseriet: V. Frandsen. Brandvæsenet i Århus
      havde en tilsvarende åben Stoewer. I Politihistorisk Selskabs årsskrift
      1991 har Franz Horvath skrevet om „Da Århus Politi blev
      motoriseret", og vi citerer i uddrag: - Ved Første Verdenskrigs
      udbrud mistede Århus politi muligheden for at leje heste til patruljering
      (der havde blandt andet været krav om patruljering i skovene på grund af
      uterlighedsforhold over for mindreårige). Derfor ansøgte politimesteren
      i 1915 byrådet om lov til at bruge 2.100 kroner af de penge som skulle
      have været til hestehold, for at købe to motorcykler. Byrådet udsatte
      beslutningen, politiet anførte ny argumenter, blandt andet at under en
      anholdelse ville en motorcykel i modsætning til en hest forholde sig
      roligt. Det endte med at bevillingen blev givet, og dagbladet Demokraten
      udtrykte forhåbningen om at politiet ville overholde kørehastigheden:
      På landevej 30 km/t, i byer det halve og i stærkt befærdede gader kun 7½
      km/t. Hos sin sædvanlige cykelhandler og -reparatør,  | 
      | 
    
      
        
           Emil Andersen, købte Århus
            politi så en fabriksny BSA på afbetaling, og muligvis en brugt
            maskine, det har ikke kunnet opklares. BSA'en blev indregistreret
            under X2. Afpatruljeringen af skovene omkring Arhus måtte i 1918
            afbrydes af mangel på benzin, efter krigen blev den genoptaget, men
            i 1921 mærkeligt nok igen afbrudt. I stedet patruljerede betjente
            på cykel med tjenestehunde. BSA'en beholdt Århus politi til 1935,
            hvad den blev brugt til mellem 1921 og 35 har Horvath ikke kunnet
            opklare.  | 
            | 
          
             Men i 1923 fik Århuspoliti endnu
            et motorkøretøj, den nævnte mørkegrønne Stoewer, kaldet
            politiets ambulance automobil - der fik samme indregistrerings
            nummer
            som motorcyklen, X 2. Også den blev leveret af Emil Andersen. På
            billedet har vognen en hvid, trecifret nummerplade, det er et prøvenummer. 
             
            I 1924 fotograferede Hjortstrøm Nimbus, Renault, Triangel
            udrykningsvognene K 8906 og 301 og den lille FIAT501 skolevogn.  | 
         
       
        
     | 
      |