|  | ret ubesværet med cirka 30 km/t. Farten
      kan dog drives op til 40 km/t. En pedal, der på samme måde som bremsen
      kan raste fast ind, betjener koblingen, som fører et transmissionshjul
      vinkelret ind på friktionsskiven på forsiden af svinghjulet. Pas på!
      bremsen sidder til venstre, koblingspedalen til højre. Med en stang på
      venstre side af vognen kan man forskyde transmissionshjulets bane på
      friktionsskiven, og når den er nærmest centrum er gearingen så lav af
      man efter sigende kan køre op ad en trappe. Fra transmissionshjulets
      aksel går via et diffentiale et kort kædetræk til begge baghjul. I
      princippet er det et milliongear, men betjeningsstangen kan låses i fire
      stillinger. Føres stangen den modsatte vej bevæger transmissionshjulet
      sig forbi friktionsskivens midte over på den anden halvdel - og så
      kører man baglæns.
 Ikke blot rammen er af træ, men også
      det sparsomme karrosseri, skærmene og sågar hjulfælgene.
 
 ,,Vintage" fortæller at trods motorens meget lave omdrejningstal
      trækker
 |  | den jævnt og alt i alt er kørslen
      ganske komfortabel.Waltham Manufacturing Company blev
      stiftet i byen Waltham i Massachusetts i 1893 af cykelrytteren Charles
      Herman Metz med fremstillingen af Orient cykler, og senere
      motorcykler, for øje. Buckboard blev Præsenteret i 1905 og
      fremstillet som topersoners runabout, firepersoners og åben varevogn til
      og med 1907, meget hurtigt sideløbende med adskillige to- og
      firecylindrede modeller. Navnene Waltham, Orient og Waltham-Orient
      vekslede temmelig ukontrollabelt. (Om Janssen også importerede nogle af
      de større modeller står på grund af hans politik med at sætte egne
      navne på biler og motorcykler hen i det uvisse.) Virksomheden havde til
      stadighed finansielle problemer. Metz havde forladt den i 1901 og blandt
      dem der forsøgte at styre fabrikken gennem vanskelighederne var den William
      Little som senere lagde navn til en bil af det navn og samarbejdede
      med William C. Durant om præsentationen af et nyt mærke i 1912:
      Chevrolet. Metz var i mellemtiden fortsat med at lave motorcykler og
      generhvervede
 |  | fabrikken i Waltham i 1908, fortsatte
      bilproduktionen under eget navn og gjorde virksomheden gældfri. I 1922
      dukkede navnet Waltham kortvarigt op igen på en 6-cylindret model,
      men samme år gik fabrikken konkurs og Metz kom aldrig tilbage i
      amerikansk bilfabrikation.
 Hvis man slår op i Georgano (Hassings
      Billeksikon), vil man opdage at oplysningerne ikke stemmer overens.
      Georgano har at Buckboard blev præsenteret allerede i 1902, først
      - og det er måske troligt nok -helt uden fjedre, idet man anså
      træbunden for at være affjedning nok i sig selv. Vi har imidlertid
      foretrukket at forlade os på det meget autoritative Standard Catalog of
      American Cars.
 
 Som bekendt er en stor del af
      benævnelserne for karrosseri-typer franske og hentet fra hestevogne og
      ordet Buckboard er benævnelsen for en typisk amerikansk hestevogn med
      fire meget høje hjul, hvor ikke akslerne men den topersoners agestol er
      ophængt på helelliptiske fjedre. Men der ligger i ordet noget med
 |  |