|  | Christiansen parat med bilen og kørte
      grossereren det sidste stykke til kontoret. Ved ansættelsen hos
      Kaffe-Petersen blev det forlangt, at chaufføren var gift, og han giftede
      sig da med en af stuepigerne. Det lå i luften at chaufføren skulle være
      til rådighed til enhver tid, til gengæld fik han en gang om året lov
      til at låne Rolls-Roycen for at køre på familiebesøg i Kalundborg.Georg Christiansen var fra stiftelsen
      medlem af den Rolls-Royce og Bentley Sektion, som Paul Tybjerg tog
      initiativet til, og fortæller om mødet med Stanley Sears: - Mr. Sears
      var som arkitekt Tybjerg en særdeles behagelig men fåmælt person, og
      når de nævnes, har det en årsag. Der var på den tid to åbne
      Rolls-Royces, der i mine øjne konkurrerede med hinanden. Den største
      tilhørte den i alt pertentlige og dygtige, stadig meget aktive ingeniør
      Ib Wiboe-Hansen. Den anden tilhørte en anden kapacitet, civilingeniør
      Oscar Øelund. Oscar Øelund, der som Paul Tybjerg desværre afgik ved en
      pludselig og alt for tidlig død, forsømte ingen lejlighed til at tale om
      sin Rolls-Royces bremser. Mr. Sears undersøgte de forskellige vogne meget
      kyndigt, og efter hver gennemgang spurgte han meget
 |  | høfligt, om ejeren var interesseret i,
      at han også foretog en prøvetur med den pågældendes vogn, og her
      kommer det: Efter kørslen med Øelunds vogn stillede Øelund straks
      følgende spørgsmål: »How do you judge my brakes?« Mr. Sears' svar
      faldt prompte: »You haven's got any brakes, Sir.«2851 41ABIngen af de nævnte vogne er i Danmark
      mere, Øelunds var en Phantom 11 Continental, der havde tilhørt direktør
      Erik Nyegård fra telefonfabrikken Automatic. Den er nu vist nok i USA.
 På Nørrevold i København holdt i
      1950'erne daglig parkeret et forfærdeligt skrummel af en RR, tydeligt nok
      en meget gammel vogn, der sidst i 1930'rne var moderniseret og bygget om
      herhjemme.Vognen tilhørte direktør Leo Lindelius
      Gunner-Svensson, og firmaet, han var direktør for, hed Grammofon-Studiet,
      Nørrevoldgade 25. Personalet bestod af ham selv, og virksomheden i, at
      godtfolk kunne få optaget deres
 |  | egen stemme på en gammeldags 78'er
      lakplade, enten til forlystelse i lønrum eller måske med en indtalt
      hilsen til andre. Om aftenen kunne man engagere Gunner-Svensson til at
      fremvise en times program af 16 mm film, tildels optaget af ham selv og
      pyntet op med produkter af udenlandsk herkomst.I 1951 besøgte en inspektør fra RR
      Skandinavisk Motor Co., som på det tidspunkt havde repræsentationen i
      Danmark, og efter at have kontrolleret Frederik IX's Bentley inspicerede
      eksperten også Gunner-Svenssons vogn og konstaterede, at den endnu var i
      stand til at bevæge sig med en hastighed af 100 km/t. Begivenheden blev
      foreviget af Billed-Bladets fotograf, og suppleret med diverse historiske
      fotografier, diverterede bladet med vognens formodede historie, som kom
      til at lyde sådan:
 »Da Danmarks ældste vogne nylig
      kørte væddeløb fra Roskilde til København (det er KDAK's 50 års
      jubilæumsløb, der hentydes til), måtte en vogn fra 1913 ikke køre med.
      Den var for moderne! Vognen var en Rolls-Royce, chassis nr. 41, motor nr.
      83! Oprindelig pris: 105.000 kroner. Dens første ejer var Rt. Hon. Sir
      William Edward Gos-
 |  |