|  | helt anden historie, og den er heller
      ikke kedelig.Fabrikken leverede I. august 1911
      chassiset til karrosserimager Mulliner, som forsynede det med et limousine-landaulet
      karrosseri »similar to Mr. Gerry's«, hvem han så var. Mørkeblåt med
      sorte profiler og røde stafferinger, med drap klædes indtræk, forniklet
      udstyr og visse forstærkninger som de blev udført til brug i de britiske
      kolonier. For vognen skulle nemlig til Indien og blev 7. november 1911
      afskibet til The Military Secretary to the Viceroy for at deltage i Indun
      Durbar i Delhi. Det indiske ord durbar (darbar) har flere betydninger, men
      i denne forbindelse er det en procession til ære for den besøgende
      George V, hvori der deltog otte identiske Rolls-Roycer. Da 1677 havde
      gjort sin indsats i Indien, vendte den umiddelbart hjem til England, for
      I. juni 1912 at blive solgt til H. Eric Trevanion, 6. St. Stephens
      Crescent, Bayswater.
 1677 skifter ejer igen i 1914 og 1915,
      stadig i England, men i 1919 sælges vognen via karrosserifirmaet Barker's
      til Danmark. Køberen er C. Hasselbalch, og det er en familie, vi kommer
      til at høre meget om i RR-sammenhæng.
 |  | Imidlertid overgår vognen samme år til
      Privatbankens direktør, C.C. Clausen. Han var også
      formand for Grosserer-Societet, og så var han medlem af bestyrelsen for
      Gyldendals Forlag og for Wessel & Wett og dermed har vi hans
      forbindelse til August Bagge og til Magasin-klanen af RR-ejere.Af fabrikkens ejerkort fremgår, at der
      1923, 1924 og 1926 blev leveret reservedele til 1677 gennem fabrikkens
      daværende danske repræsentant, K.W. Christensen.
 Både i familien Clausen og chauffør
      Chr. Viggo Sørensens familie husker man Ghosten. Efter Clausens død
      arbejdede Sørensen fortsat for Privatbanken.
 11. juni 1931 noterer fabrikken på
      ejerkortet, at 1677 nu ejes af firmaet The General Speedboat Company, A/S,
      Toldbodvej 5, København. Det samme gælder for en anden dansk RR, 84CW,
      blot er tidspunktet 24. juni 1931. General Speedboat var som navnet siger
      et motorbådsfirma. På det tidspunkt var det ganske almindeligt, at man
      lagde gamle bilmotorer i motorbåde, og vi kender flere eksempler på, at
      motorer fra danske Ghoster er lagt i motorbåde (2349 og 20YB). Det er
      nærliggende at
 |  | antage at General Speedboat har købt de
      to Ghoster i det øjemed (og måske andre biler).Og nu er så tiden inde til at lade en
      knaldperle futte af-. General Speedboat var, med en aktiekapital på kr.
      30.000 stiftet med henblik på handel med motorbåde af J.O.
      Raben-Levetzau.
 Omsider, i 1931, er forbindelsen mellem
      1677 og navnet Raben-Levetzau altså konstateret. Det er for mig
      utænkeligt at man i juni 1931 i RollsRoyce fabrikkens kontorer ud af
      luften har grebet navnet på et firma i Danmark og indført det på to
      kartotekskort, omhyggeligt ledsaget af koder for de berørte medarbejdere
      hos RR: Whr/ Mgn7/ AFII.6.1931.
 Ikke desto mindre har J.O. Raben
      Levetzau over for mig erklæret at hans firma hverken ejede eller
      erhvervede de to biler.
 Men nu tilbage til Beldringe og
      Ålholm. Det var enkelte af den unge Dansk Veteranbil Klubs fremtrædende
      folk forundt at se vognen straks efter fundet i 1955. I DVK's
      Årsberetning 1956-57 hedder det kort under en omtale af fund i det
      forgangne år: 1912 Rolls-Royce - Eksemplaret med Barker karrosseri er
      besigtiget af arbejdsud-
 |  |