|  | en af landets største og mest ansete vinimportører.Datteren Grethe Folmer Jensen mener, hun var omkring 17
      år da faderen fik sin RR, og det vil sige cirka 1921. Han havde den ret
      kort. Så fik han i en efter datterens opfattelse for høj
      alder den idé selv at få kørekort, og da var en Rolls ikke sagen.
 Et par uger efter at DVK's Rolls-Royce og Bentley
      Sektion var stiftet i september 1960 var den engelske specialist Stanley
      Sears i København, hvor han holdt foredrag for sektionen i KDAK's nye
      lokaler i Hotel Imperial. Da Sears kom hjem skrev han i The 20Ghost Club
      Record, at Paul Tybjerg siden sin foreløbige rapport året før havde
      konstateret at tre Ghost-motorer havde overlevet i Danmark, nemlig fra
      vognene 1359, 20YB og 50LB. Den midterste har jeg styr på, den står nu
      udstillet på Jysk Automobil Museum. Men de to andre? Den første er
      altså den fra Vilh. Christiansens vogn.
 1677 Den opmærksomme læser vil
      have bemærket, at afsnittene om de enkelte |  | vogne er af meget skiftende længde. Nu kommer et af de
      længste.1677 er en af de Ghoster, der endnu findes, og den mest
      kendte af de danske. Det er vognen som blev grundstammen i Ålholm
      Automobil Museum. Johan Otto Baron Raben-Levetzau fandt den i 1955 muret
      inde på godset Beldringe sammen med en Benz og en King. Alle
      tre vogne var ganske velbevarede, men Ghost og Benz skiftede siden
      skikkelse.
 Historien om de indemurede biler har været fortalt
      utallige gange, med variationer. Den skulle gå ud på
      at vognene havde tilhørt Raben Levetzaus far, Kammerherre, fra 1905 til
      08 udenrigsminister, Frederik C.O. Lensgreve Raben-Levetzau, og at han lod
      dem opstalde i irritation over ikke at kunne få en ordentlig pris for
      dem, da de skulle udrangeres.
 Frederik Raben-Levetzau trådte i marts 1907 for
      første gang i direkte berøring med motorverdener. Det var da han som
      udenrigsminister var ærespræsident for den internationale
      automobiludstilling i Nykøbing Falster.
 I 1910 var Dansk Automobil Klub 9 år gammel og mærket
      af alvorlig splid og splittelse. Kassen var tom og
 |  | medlemstallet dykkende. Men så lykkedes det
      at bevæge Raben-Levetzau til at indtræde i bestyrelsen og modtage valg
      som formand. Dermed oprandt en rolig tid, hvor Raben-Levetzau i kraft af
      sin indflydelse på betydende steder fik en række ansete mænd med i
      bestyrelsen, og i det ærespræsidium, han fandt på at oprette.Den sportslige side af sagen interesserede ham også, han deltog i 1911 i Turistløbet i
      Jylland med sin 20 HK Hotchkiss.
 I 1920 afløste Prins Axel på formandsposten
      Raben-Levetzau, som helt udtrådte af bestyrelsen og blev gjort til
      æresmedlem af Kongelig Dansk Automobilklub, som den nu hed.
 Der er altså ingen tvivl om Frederik Raben-Levetzaus
      interesse for motorsagen, og historien om den indemurede RR er jo god. Den
      har bare den hage, at den på intet punkt ligner den, der
      fremgår af fabrikkens arkivalier og af andre optegnelser i England. Det
      er en
 
 
 1677 som den blev fremvist første gang for DVK's spidser.
      Man ser tydeligt at motorhjelmen skråner let og går direkte over i
      torpedoen.
 |  |