|   | 
    
      
           Om muligt fornemmere end Rolls -Royce - en
          8-cylindret Isotter -Fraschini fra 1927, som endnu kan ses i
          København. 
           
           
           
           
           
           
           
           
      strømlinie, som vi ikke her vil trætte læserne yderligere med. 
         Karakteristisk for automobilets udvikling i Europa var, at
      nyopdagelserne og mange af de ændringer, der skulle gøre den hesteløse
      vogn til den moderne bil, blev gjort i Tyskland. Flere betydningsfulde
      opfindelser, såsom cellekøleren, svømmekarburatoren og gearkassen, blev
      gjort af zeppeliner-konstruktøren Wilhelm Maybach, der for Benz byggede
      den første Mercedes-vogn. Maybach skabte senere på sin fabrik mange
      særprægede og spændende konstruktioner - robuste og fine chassiser, der
      fik karrosserier fra Tysklands bedste karetmagerværksteder. således
      skabte han i 1926 en 
     | 
      | 
    
         
      
        
          gearløs bil - en konstruktion, der i al sin brutale
            enkelhed gik ud på, at en overdimensioneret selvstarter trak vognen
            og motoren i gang på samme tid. Vognen stod således altid i
            »gear«, selvom der var en anordning til udkobling af motoren og en
            pedal, der aktiverede et par planetgear til brug ved bjergkørsel.
            Senere byggede han bl.a. et 12-cylindret luksus-chassis med
            præselektivt gear og mange andre finesser. Disse chassiser var
            meget skattede til luksusvogne i de tysktalende lande, hvor det dyre
            marked iøvrigt domineredes af  | 
            | 
          
             vogne som Mercedes, Stoewer, Horch og den
            østrigske Daimler samt wienerfabrikatet Graef & Stift. 
             
            Et maskinelt og et arkitektionisk højdepunkt 
            Panteard-Levassor var verdens første automobilfabrik.
            Maskinfabrikanten Levassor overtog Daimlers patenter for Frankrig og
            begyndte automobilfabrikation i slutningen af forrige århundrede. I
            Frankrig var automobilismen en stor sport, og de franske vogne kom  | 
         
       
     | 
      |