|   | 
          
             Gideon fabrikken i Horsens lukkede omkring 1920, Moderniseret Gideon lastbil på Horsens
            havn i 30'rne. Oprindelig havde førerhuset været åbent med låger, der minder om tenderlokomotivet fra
            samme periode. Elektrisk lys fra Ford T og luftgummi er også nyt udstyr. 
             
            ling, bremse, hastighedsregulator etc. Og lastbilføreren, som ofte blev rekrutteret fra kuskefaget, kom til
            at hedde chauffør, det franske ord for fyrbøder. 
               Indtil ca. 1920 var førerpladsen nærmest en kasse uden særlig beskyttelse mod vejrliget.
            Først da man fandt 
             
            (side 26) 
             Denne danske arbejdstegnings oprindelse er ukendt, formentlig stammer den fra mesterorganisationen
            og kan være udført af en elev på teknisk skole. Der har næppe været udført mere detaillerede
            tegninger. Man målte på tegning og chassis og bestemte således størrelsen. Hvor store trædimensionerne
            skulle være, havde man erfaring for gennem tidligere tiders vognopbygning. For at kunne genskabe
            førerhuset ved næste ordre lavede man modeller i krydsfiner af træstykker m, v.  | 
            | 
          
               
             
            
 
              
                | 
                   på at manøvreringen af lastbilen udmærket kunne ske fra et hus, opstod
                  førerhuset. I den forbindelse er det pudsigt at konstatere, at brand- og kranvognsfolk først kom
                  under tag langt op i 30'rne. Men selv om lastbilføreren fik sit hus at være i under sine ture med
                  køretøjet, kom han ikke ind i varmen. Huset var bygget af træ og plade med vinduer af glas eller
                  celluloid, undertiden med påknappelige sejldugsstykker. Men ellers var der ingen komfort: sæderne
                  var ubekvemme,  | 
                  | 
                
                   nødtørftigt polstret, varme fra motorens kølevand var ikke opfundet. I regnvejr
                  måtte føreren passe den hånddrevne vindspejlsrenser og om vinteren døje med is på ruderne. Men
                  lastbilen var betydelig mere effektiv end hestevognen, man kunne have større last, ofte 2 tons, det
                  gik hurtigere frem, 15-20 km/t og man sad trods alt inden døre. 
                     Som bilen i almindelighed udviklede sig med bedre motorer, luftgummi, elektrisk lys etc.,
                  sådan udviklede det  | 
               
             
           | 
            |