|   | 
          
             Transportmidlernes udviklingshistorie, som iøvrigt aldrig er skrevet, er klar:
            automobilet udviklede sig på basis af hestevognen. Hestevognen fandtes i to hovedudgaver, en til
            persontransport og en til varetransport. Varetransporten blev ført af en kusk, et fag som ikke kendes mere,
            og som organisatorisk hørte hjemme i arbejdsmandsgruppen. Allerede dengang havde man specialarbejdere, blot
            var ordet ikke opfundet. 
               På hestevognen sad kusken på bukken, foran sig havde han trækkraften, hestene, 
             
             
             
             
            Ford T varevogn under opbygning, trædelene er samlet, nu mangler pladen. Man brugte galvaniseret plade, der
            blev sømmet på med samlinger dækket af specielle metalsømlister. Også tinlodning af samlinger blev
            anvendt. 
           | 
            | 
          
            
              
                | 
                   bag sig havde han ladet med varerne. Og efter denne koncept byggede man så
                  lastbilen: motor, førerhus, lad. Bukken blev erstattet af et førersæde  | 
                  | 
                
                   i en førerkasse, de første lastbiler havde ikke hus med vægge og tag. I stedet
                  for tømmerne greb føreren om et rat plus andre manøvregreb: kob-  | 
               
             
              
           | 
            |