|   | 
    
      
        
          | 
             en blokvogn transporteret til Århus
            Brandværnsmuseum, hvor et stort restaureringsarbejde forestår. 
               Brandvæsenet erhvervede i juli 1925 endnu en
            Magirus med redningsstige. Den 4-cyl. motor havde samme størrelse
            som 1922 vognen, og den udviklede 70 hk ved 1100 omdrejninger. Der
            var ligeledes 4 gear frem, og tophastigheden opgives til 45 km/t med
            en bemanding på 10 mand. Stigen rakte 20 m og prisen var i alt
            50.000 kr. 
           | 
            | 
          
             Magiru'en måtte senere efter ønske fra Århus Politi overgå fra
            faste ringe til luftgummirings, og da de oprindelige hjul ikke kunne
            laves om, blev sprøjten forsynet med de nuværende pladehjul. 
               Vognen tilbringer sit otium i Århus
            Brandværnsmuseum, som nu tæller over 100 slukningskøretøjer fra
            hele landet. 
               Så er vi nået til brandvæsenets Stoewer. 
               I april 1922 leverede Emil Andersen, 
           | 
         
       
       
  | 
      | 
    
       daværende repræsentant for Stoewer, en officers- og
      redskabsvogn, som kunne påmonteres en udvendig slangerulle på 120 m
      foruden en indvendig på 500 m. Stoewer' en var en 6-cyl. type D6 på
      19/55 PS og på 90 x 130 mm. Den havde selvstarter, to karburatorer og en
      tophastighed på 100 km/t. Prisen var 14.200 kr. 
         En juli formiddag 1926 var brandchef Bruhn og
      byrådsmedlem Marthin Petersen på vej hjem til Århus i
      Stoewer'en efter et besøg i Ebeltoft. Lige før Løgten, hvor en sidevej
      fører ned til Vosnæsgård, så en mand som arbejdede i marken at vognen,
      som efter hans skøn kørte med en fart af 50-60 km/t, langsomt trak over
      i højre side af vejen, hvorpå højre forhjul ramte et træ, og vognen
      styrtede ud over en 3 m høj skrænt. Den røde Stoewer endte i en
      kornmark med hjulene i vejret. De to mænd lå under vognen og den
      tilkaldte læge kunne kun konstatere, at døden var indtrådt. 
         En undersøgelse på stedet viste, at der -ikke var
      gjort forsøg på at bremse. Ulyk- 
      (fortsættes side 29) 
       
       
       
       
      Århus brandvæsens Stoewer D6 1922 med
        brandinspektør j M. Bruhn ved rattet. 
      
     | 
      |