|   | 
    
       samlede brandkommission, i alt 12 mand. Turen gik over
      Silkeborg og Randers, i alt 139 km, og benzinforbruget viste sig at være
      0,47 kg pr. km. På lige vej måltes en hastighed på 50 km/t. 
         Allerede i marts 1916 bestilte Århus kommune hos Thomas B.
      Thrige i Odense en mandskabsvogn, som blev afleveret i juli 1917,
      hvorefter den sidste hest blev pensioneret. »Fynboen«, som den kaldtes,
      gav plads til 8 mand plus diverse stiger og redskaber. 
         Motoren var en 40 hk benzinmotor på 90 x 150 med styrede
      ventiler for indsugning og udblæsning, et system som de fleste bilmærker
      forlod omkring 1905-07. Den fornøjelige tepotte på den Bussing-agtige
      køler var af blankpudset messing. 
         Prøveturen over Skanderborg-Horsens-Odder, i alt 90 km,
      forløb tilfredsstillende, og på lige vej opnåede man 50 km/t. Prisen
      var 11.850 kr., og vognens vægt med mandskab var 31/2 ton. En
      senere påmontering af en slangeanordning på hjul bevirkede en
      forskydning af vognens tyngdepunkt – det mærkedes bl.a. i sving og i
      opkørsel over fortove, hvor 
       
       
      Magirus 1922.  | 
      | 
    
      
        
          | 
             forhjulene var tilbøjelige til at
            lette, fortæller Jørgen Petersen, brandchef i Århus. Vognen var i
            brandvæsenets tjeneste i mange år, hvorefter den blev ophugget. 
               Næste indkøb var en Magirus sprøjte, leveret i feb.
            1922, igen af grosserer Th. A . Knap. Magirus vognen fra Württemberg havde en 4-cyl. motor på 135 x 180, støbt i to
            blokke. Motoren udviklede 70 hk ved 1000 omdrejninger pr. min.
            Tophastigheden var 45 km, og  | 
            | 
          
             der var 4 gear frem og bak. Chassiset vejede 31/2
            ton. Stigen rakte 26 m i højden og prisen var dengang 28.500 kr. 
               Den var i modsætning til andre ikke blevet ombygget i
            tidens løb, og i mange år henstod den i brandvæsenets garager,
            hvor den blev plejet og pudset, selv om den var pensioneret. 
               De sidste tyve år har den imidlertid tilbragt
            indemuret i en garage på landet, desværre under et utæt bliktag,
            oplyser brandchef Jørgen Petersen. Den er nu på  | 
         
       
        
     | 
      |