|   | 
    
       T Midget 
      I juli 1936 kom den TA Midget, der betegnede et farvel
      til de små motorer med overliggende knastaksel. Karrosseriformen var en
      videreførelse af den, som faktisk var blevet fuldendt med J.2, og T
      Midget kom til at fortsætte så godt som uændret til 13 år senere, hvad
      det ydre angik. 
        TA var forsynet med den 4-cylindrede 1.292 cc stødstangsmotor, som
      også befandt sig i den netop introducerede Morris 10, og kobling og
      gearkasse fulgte med. Selve rammen fulgte dog nogenlunde M.G. traditionen,
      nyt var hydrauliske bremser. Vognen kørte godt og blev mere end nogen
      anden model årsag til mærkets popularitet, som dog først nåede sine
      højder efter krigen. 
        1 1939 kom der en lidt mindre, men betydeligt forbedret motor i TB,
      og den kunne anvendes stort set uforandret i efterkrigsmodellerne TC, TD
      og TF. 
        Hvis man skulle tro, at alle M.G. Midget'erne var røde, er det en
      vrangforestilling. Af de 10, som blev sendt til Danmark før krigen, var
      der næsten ikke to med samme farve. Robert Glads var grøn, Torben
      Strands blå,  | 
      | 
    
       Rosa og Børge Stocks gullig, Vilh. Nellemanns rød,
      apoteker Frederiksens gul, Geitner-Andersens kitfarvet 
        Af de cirka 20 TA og TB, som i dag findes hos medlemmer af DVK og
      de to M.G. klubber, har mindst 6-7 været her fra ny. Det er en
      betragtelig overlevelsesprocent. Jens Peter Jensens synes at være den
      ældste, ch.nr. TA 1607, Bjarne Schmidts er indregistreret første gang
      23/10 1937 og må næsten sikkert være enten Glads eller Strands, Jørgen
      Balles har ch.nr. TA 1937 og er temmelig sikkert »dansk«, Arne Mehlsens
      TA 2292 1. reg. 29/4 1938, Geitner-Andersens TA I. reg. april 1939,
      Jørgen Strøfer Hansens TB 0293 (måske den eneste indførte TB), I. reg.
      11/1,1940 til grosserer Holger Glæsel. 
        En skrøne om, at Nellemann lige før og efter krigen købte et
      antal M.G. engros i Holland, fordi de var billigere end fra fabrikken, og
      at de dermed ikke skulle figurere i eksportstatistikken, tilbagevises af
      gamle Nellemann-medarbejdere. Det samme gælder en historie om at et antal
      usolgte TB stod på lager under krigen og blev bygget om til TC. 
        M.G. lavede 3.003 TA og 379 TB.  | 
      | 
    Robert Glad byttede sin Austin Nippy med en M.G. TA i
      efteråret 1937. Hos Nellemann opdagede man, at der var kompressor på
      Nippyen, den blev pillet ud, inden vognen blev solgt videre, og Peder
      Søby puttede den i sin Morris 8. Det var årsag til at Søby kunne fare
      op ad bakken på Ganløse-banen sammen med Ford V8-erne. Da det blev
      opdaget, måtte han starte i en større klasse. (Robert Glad med Nippy ses
      i BhT 69, side 11). Isløb var en stor ting i årene lige før og efter
      krigen, I vinteren 38-39 skulle der arrangeres et isløb på Roskilde
      Fjord. Men under den indledende træning 8. januar gik Glad gennem isen
      med sin TA, og han havde endda dame på. Det kostede en omgang på
      nærmeste kro til dem som hjalp med at hale vognen op, og den blev kørt
      direkte til udskylning på Nellemanns værksted. Arrangementet blev
      opgivet. 
         
     | 
      |