|   | 
    Jonne og Erik Vagn Jensen i deres Lambda, fotograferet i
      Holland i 1958.
         
          
      nen i Monte Carlo af en englænder, der havde tabt alle
      sine penge i casinoet. Under krigen var den klodset op i Rungsted og den
      blev formentlig solgt kort efter. 
         Hvordan er det så at køre Lambda? Om det kan der siges
      meget, siger Vagn. Jensen, den har først og fremmest en
      fantastisk acceleration, og det forstår man, når man tager det støbte
      dæksel over knastakslen af. Knasterne er store og med konkave konturer,
      som åbner de store ventiler med stor hastighed og lukker lige så
      hurtigt. Indsugningen bliver forvarmet, den går mellem cylindrene i det
      13gr. snævre V. Serie 8 har ca. 21/2 liters motor. Hjulene ser
      som 20", nærmere betegnet 50 cm fælgdiameter, og bremsetromlerne er
      dimensioneret til bjergkørsel. Farina cabrioletten er lavet på kort
      chassis (det lange var det mest almindelige), og chassiskonstruktionen er
      presset stålplade, modstandssvejset. 
         I en årrække har Vagn Jensens Lambda stået på Egeskov
      museet, men i år vender familien definitivt hjem fra mange års
      udlændighed for at slå sig  | 
      | 
    
         
      
        
          | 
             ned i Pederstrup ved Kolind på Djursland, og der
            bliver bygget 60 M2 garage til Lancia, trehjulet Morgan
            mm. og da ydermere Jonne og Erik Vagn Jensens børneflok er så
            talrig, at i hvert fald nogle af dem må være
            veteranbil-interesserede, skulle der være en fair chance for snart
            at få denne Lambda at se igen til DVK's arrangementer. 
               Foruden Vagn Jensens er der i hvert fald tre Lambdaer i
            Danmark i dag, alle  | 
            | 
          
             indført i nyere tid: En på Ålholm, en
            (nedkortet) på Sommers museum og en hos Svend Hauberg (fra Norge og
            noget mangelfuld). 
            DILAMBDA 
            I 1929 lancerede Lancia den 4 liters V 8 Dilambda, som der på 3-4
            år kun blev fremstillet 1.700 af. Cai Caspersen præsenterede den
            på udstillingen i Forum i begyndelsen af 1930 i en lav,  | 
         
       
     | 
      |