|   | 
    
       DK A1,  
      var en prototype, og at senere modeller var tænkt udrustet med en
      anden motor. Mathiesen beskrev selv bilen i en artikel i International
      Motor-Revue i april 1950, og her nævner han to mulige motorer - dels den
      3-cylindrede 900 ccm DKW motor, som på dette tidspunkt kun blev
      produceret af IFA i Østtyskland; dels den dobbeltstemplede 2-cylindrede
      ILO på 750 ccm som tilsyneladende er indgået i de fleste danske bilprojekter!
      Med DKW-motor kaldtes bilen DK A l, med ILO-motor var betegnelsen DK A 2. 
        I øvrigt var DK A l temmelig forskellig fra DKW-forbilledet. Den
      betydeligste forandring var bremserne, som var hydrauliske af fabrikat
      Lockheed. Flere engelske komponenter anvendtes, således Hardy Spicer
      kardanled og Layrub gummiled i forhjulstrækket, Smiths instrumenter, rat
      og karrosseribeslag fra Wilmot Breeden og 15 tommer Dunlop hjul (nogle
      kilder angiver dog 16 tommer hjul). 
         Karrosseriet var dansk arbejde, fra Næsby Karrosserifabrik,
      udført i 0,9 mm stålplade uden nogen træramme. Det var bygget ud i fuld
      bredde med glatte sider (pontonform) og gav plads til 5 personer; takket
      være de enkle former skulle det være muligt at fremstille karrosseriet
      uden anvendelse af dyre presseværktøjer. Benzintanken rummede 30 liter
      og var  | 
      | 
    
        
      
 
        
           
            placeret i motorrummet, reservehjulet bagtil under bagagerummets gulv.
            Dimensioner: Akselafstand 2600 mm, sporvidde for 1210 mm, bag 1300
            mm, længde 4300 mm, bredde 1560 mm, høj- de 1580 mm. Egenvægten
            androg 875 kg, hvad der ikke var så godt, idet dette var ca. 125 kg
            mere end en førkrigs-DKW. Bemærk i øvrigt,
  | 
            | 
           
            hvor nær DK A l ligger på S l i dimensionerne. 
               Der blev kun bygget én DK A l  2-dørs sedan, som
            blev udstillet i Forum 1950. Endvidere blev der over samme læst
            fremstillet 4 varevogne, som næppe har adskilt sig synderlig i
            deres specifikation og personvognen blev til sidst
  | 
         
       
     | 
      |