|  |  
 
        
          | med specielt dansk luxus-udstyr, senere betegnet som
            Vanguard Junior. Men også denne virksomhed er blevet overhalet af
            udviklingen, det er ikke længere rentabelt at etablere en
            samlefabrik til så lille et marked som det danske - nu nøjes vi
            med de såkaldte klargøringscentre.I det følgende er de betydeligste dansk- byggede
            bilprototyper fra perioden efter 1945 taget op til nærmere
            behandling. De 3 første - S1,
 |  | DK A l, og Erla - kunne beskues
            af et undrende publikum på den første biludstilling i Forum i
            København efter krigen, som blev afholdt i februar-marts 1950. Af
            disse må S l og DK A l betegnes som seriøst mente forsøg, dog af
            ganske forskellige årsager, hvorimod man tør kalde Erla'en for et
            luftkastel. Samme betegnelse må også hæftes på plasticbilen DK,
            som havde sin korte blomstring i 1954: Det nok mest |  |  | 
    På forsiden ses S l på Forum-udstillingen og her den restaurerede vogn
    som den i dag er udstillet på Danmarks Tekniske Museum.
 ambitiøse projekt, men med indslag af ren komik. Endvidere gives en omtale
    af Sommers øvrige projekter, og til slut nævnes nogle af de andre biler
    fra perioden - fortrinsvis experimenter af udpræget »den-har-jeg-selv-bygget-hjemme-i-baggården«
    karakter, som næppe nogensinde har været tænkt serieproduceret.
    Forfatteren bekendt er den eneste bevarede Sommers S l, som firmaet stadig
    ejer og har udlånt til udstilling på Danmarks Tekniske Museum; direktør
    Ole Sommer er velkendt som samler af klassiske biler, og har megen interesse
    i sit firmas historie. Andre af Sommer-firmaets produkter er bevarede,
    heriblandt nogle stykker af Volvo Joker-bilen fra 1972-73.
 
 S l. København 1950
 Bilfirmaet E. Sommer - nu O. Sommer A/S - fik kort tid efter krigens
    afslutning importagenturer for de engelske mærker Jaguar og Jowett (inclusive
    Bradford varevognen). Senere markedsførtes en overgang den tyske
    miniature-bil Champion. Så da Erik Sommer først undfangede ideen til en
    danskbygget bil, var det naturligt at konstruktionen i udstrakt grad
    anvendte komponenter fra de engelske biler som firmaet importerede.
 |  |