|  |  
 
        
          | ske mærker uden toldbeskyttelse.
            Statsmagten viste ingen større interesse for at hjælpe en dansk
            bilindustri i gang - skønt handelsministeriet gav en mindre
            bevilling til udviklingen af DKR, havde man næppe tænkt sig at yde
            det millionlån som projektets fædre søgte om for at få en
            produktion i gang. De ihærdigste forsøg blev gjort af far og søn,
            Erik og Ole Sommer, fra den første SI i 1950 til »Joker« 20 år |  | senere; S l var, sammen med DK A l fra samme år, den mest
            realistiske konstruktion - de øvrige rangerer alle mellem det
            latterlige og det tragiske.25 år senere er det let nok at påpege de fejltagelser som
            talsmændene for en dansk bilproduktion gjorde sig skyldige i. For
            det første var manglen på en tradition for danske biler et
            alvorligt handicap - Triangel, eller for den sags
 |  |  | 
    Modellen til S l blev desværre knust under en tabt kasse - størrelsen
    ses af tændstiksæsken.
     skyld Nimbus, var ikke meget at bygge videre på. I øvrigt må det ikke
    glemmes hvor stor en del af udviklingen i dansk metal- og maskinindustri der
    har fundet sted efter 2. Verdenskrig: Der var simpelt hen ikke den store
    industrielle baggrund at gå ud fra i 40'erne. Deraf fulgte, at vi savnede
    den nødvendige specialviden og de nødvendige fagfolk i bil-konstruktion og
    -fremstilling, og i høj grad også tilbehørsindustri og underleverandører
    til en bilindustri. Endelig manglede vi dengang som nu råmaterialerne. -
    Mange paralleller kan drages til Kramme og Zeuthens samtidige forsøg på at
    etablere en produktion af flyvemaskiner i Danmark.Endvidere var, og er, det danske hjemmemarked for lille til
    alene at understøtte en hjemlig bilindustri, og planer for export kom
    først ind i billedet med DKR i 1954 - betænk at størstedelen af Sveriges
    bilproduktion går til export, og at SAAB og Volvo først voksede sig store
    efter gennembruddet på verdensmarkedet, specielt i USA. Og endelig gik
    samtlige danske forsøg ud på at fremstille relativt billige folkebiler,
    som ikke ville have adskilt sig stort fra hvad udenlandske fabrikater kunne
    tilbyde - bortset fra at de danske biler sikkert ville have været dyrere,
    og objektivt betragtet, dårligere.
  
     |  |