 
 
| Bilhistorisk Tidsskrift NR. 59 - SOMMER 1979 side 15 | 
| prototyper til en »dansk« bil, såvel personvogn som
      lastbil, men de kom ikke videre, og det er vel et spørgsmål hvor dansk
      konstruktionen var. Kort før krigen experimenterede Frichs og B & W (Bur-Wain)
      med lastbiler og busser med dieselmotor. -I øvrigt opstod der en lang
      række danske bilsamlefabrikker, ført an af Ford i 1919 og General Motors
      i 1924: Begge firmaer havde dansk-fødte direktionsmedlemmer, Charles E.
      Sorensen og Willian S. Knudsen. 30'ernes valutaforhold og
      import-restriktioner begunstigede dansk samleproduktion, og det er
      sandsynligt at følgende mærker blev samlet i Danmark, foruden de
      allerede nævnte amerikanske fabrikater: Adler, Citroén, DKW,
      Mercedes-Benz, Morris, Willys - og sikkert flere. Endvidere leveredes
      stadigt et betragteligt antal karrosserier fra bl. a. Asnæs, Dansk
      Karosseri-Fabrik, Holbæk, Højer, Randers m.fl. Et levn fra denne branche
      har vi endnu i form af de få firmaer, der leverer danskbyggede
      karrosserier på udenlandske bus-chassis'er, bedst kendt er Leyland-DAB i
      Silkeborg. | atter var frit for restriktioner - ligesom erhvervslivet led
      under manglen på nye last- og varevogne. Indkøbstilladelser til nye
      biler blev kun givet i yderst begrænset omfang, dog var visse
      professioner, f.ex. lægestanden, begunstigede. En senere ordning pålagde
      en høj extraafgift, den såkaldte dollarpræmiering, såfremt man ville
      købe ny bil uden indkøbstilladelse. Omsætningsafgiften blev indført,
      og udstrakt til at dække brugte biler ved import eller genopbygning med
      nyt karrosseri. En række bilejere fik endda deres nyerhvervede
      »dollargrin« konfiskeret - de såkaldte »gavebiler« der ikke altid var
      erhvervet ved helt legale metoder. | en snes Daimler og Lanchester tilsammen. Mange fabrikater,
      især amerikanske, var alt for dyre, og ganske uegnede til danske forhold.
      Og selv om et firma fik et importagentur, var bilimport stadigvæk et
      noget risikabelt lotterispil: Folkevognen blev en guldgrube for SMC, men
      Nordisk Diesel var ikke så heldig - deres program omfattede bl. a.
      sådanne dødssejlere som Standard og Studebaker, og ND overlevede vel kun
      på grund af Ferguson-traktorens sejrsgang.  
 |