|   | 
    lig når at lære menneskene og bilerne at kende. 
         Udgifterne til transport, hotel og forplejning i USA er
      særdeles rimelige i sammenligning med Danmark. Jeg plejer at sige, at i
      USA er drinks dobbelt så store som i Danmark og koster det halve. Det er
      overdrevet, men der er noget om det. 
       
       
       
       
       
       
      FORD - fortsat fra side 13  
      Ford nemlig så at sige ingen dele selv. Han fik alt fra
      underleverandører, og samlede blot bilerne. Det første par år foregik
      det i den oprindelige fabrik, men i 1905 måtte man flytte til større
      lokaliteter. I perioden 1906-08 begyndte Ford at opkøbe sine
      underleverandørers virksomheder, og producerede dermed selv flere og
      flere dele til sine biler. 
         I 1908 indførte han brugen af vanadium stål, en stærkt
      medvirkende faktor til Ford T'ens succes. 
         Hvor mange Ford N/R/S der har kørt i Danmark, ved jeg ikke.
      Ålholm har såvel en Ford A som N, hjemtaget fra USA i vore dage. 
         Nogle stykker har der dog været herhjemme. Bl.a. ejede
      gårdejer Ludvig Andersen i Brørup en. Hans plejesøn, Gustav Pedersen,
      bor stadig i Brørup. Han husker at have kørt i Forden. Gustav Pedersen
      er historisk interesseret, og tillige en levende og interessant fortæller
      med sans for  | 
     | 
    
    
      
             DANSK VETERANBIL KLUB 
                  Jydeholmen 48, 2720
          Vanløse 
                  Tel. 01-713902 kun mandag
          aften. 
                          
          BESTYRELSE:  
            Svend Dråby, formand, 
                (klubbens adresse).  
            H. O. Bracher, næstformand, 
                Granbakken 10, 8520 Lystrup St., 
                tel. 06-221745.  
            Kurt Vandkjær, sekretær, 
                Silkeborge) 568, Box 1426, 
                8220 Brabrand, 
                tel. 06-263183.  
            Steen Haselmann, kasserer, 
                Frederik VI's Allé 6 , 2000 Kbhv. F. 
                tel. 01-340036.  
            Knud Arhøj, løbskonsulent, 
                tel. 06-142439.  
            Erik Dinesen, jubilæumsudvalg, 
                Vest-Sjælland, 
                tel. 03-561030.  
            Knud Jørgensen, Fyn, 
                tel. 09-631953.  
            Hans Mejer Larsen, Syd- og Midtjylland, 
                tel. 05-562447.  
             Bent Mackeprang, udlandssekretær, 
                forsikringer, (midlertidigt), 
                tel. 01-640963  
             Hans Mærsk-Møller, Nordsjælland, 
                tel. 03-247896. | 
       
     
    de morsomme detaljer. Han har nedskrevet sine erindringer fra bilens og
    sin egen barndom. De bringes i et senere nummer af BhT. 
       Det er ikke lykkedes mig at fremskaffe produktionstal for hver
    enkelt model. I et medlemsblad fra den amerikanske Ford T klub figurerer
    nedennævnte tal. De stemmer ikke helt med de øvrige kilder, jeg har
    benyttet, specielt ikke hvad angår sammenhængen mellem årstal
      | 
     | 
    
      
        
                           
            REDAKTION  
              O. E. Riisager (ansv. og hvortil stof 
                  bedes   sendt),
            Krogholmgårdsvej 70, 
                  2950 Vedbæk. Tel. 02-891148. 
                  Helst skriftlig henvendelse. 
               I redaktionen: Th. Ry Andersen, H. J. 
                  Beier, Peter Bering, P.
            Lykkeberg,  
                  K. Schouboe, P. E. Hansen, Peter 
                  Juel Jeppesen, Bjarne Kombeck. 
                Annoncer: Fritz Knudsen, 
                   Langelinie 131, 5230 Odense M. 
                Eftertryk tilladt med kildeangivelse. 
                          
            EILER EILERTSEN KBHVN. | 
         
       
      og model. Men de giver et godt billede af produktionens
      størrelse.  
       
      1903            A+C            
      1.708  
      1904            B+C            
      1.695  
      1905              
      F              
      1.599  
      1906         K,N,R,S        
      8.729    (R: I alt  
      1907-08    K,N,R,S      
      14.887    2.500) 
       
       
       
       
       Det var store tal for den tid. De skulle imidlertid langt blive overgået
      af den model, der så dagens lys i 1908: Ford T. Med denne model fik Ford
      for alvor gennemført masseproduktionen, ikke mindst takket være sin
      senere medarbejder, dansk-amerikaneren William S. Knudsens, indstats. 
         Ford T'ens historie må en anden fortælle. Cadillacen, som
      jeg omtalte indledningsvis, og William S. Knudsen vil jeg derimod gerne
      berette om ved en senere lejlighed.  | 
      |