| 
       Bilhistorisk Tidsskrift NR. 49 - VINTER 1976 side 27  | 
  
| 
        Alvis Speed Twenty 1934  | 
    
Min interesse for „gamle biler" startede i 1967, da
      jeg kom til København for at blive arkitekt og fik tilbudt brugsretten, i
      mine 5 akademiår, til en Ford A roadster, mod at færdigrestaurere
      vognen. Da der kun manglede kaleche, lak og ledninger, syntes jeg, det var
      et godt tilbud, selv om jeg på dette tid punkt dårligt vidste, hvad der
      fik baghjulene til at løbe rundt. Desværre kørte vognen galt med mig,
      da jeg var uvidende om en Ford A's køreegenskaber eller mangel på samme.
      Erstatningsspørgsmålet kunne klares, hvis jeg kunne finde en tilsvarende
      vogn, og således startede skæbnen en interesse, der gennem årene har
      givet mig både sjove og kedelige oplevelser, og lejlighedsvis lignet
      fanatisk entusiasme.  | 
    til ovennævnte vogn. I de år jeg kørte Chevrolet og Buick, opstod ønsket om en
    vogn, der ikke havde disse vognes, i mine øjne, minusser, idet Chevroletten
    led af stress og Buick'en til gengæld var som en Skt. Bernhardshund. Disse
    vurderinger er naturligvis helt subjektive og ud fra et nutidigt
    brugsmæssigt niveau. Jeg kunne ikke tænke mig at have en vintage vogn,
    uden at kunne bruge den uden nervøsitet i nutidig trafik, og da jeg synes
    disse vogne bør bruges og især betragtes under bevægelse, var tiden
    bestemt til 30'erne.  | 
    Da jeg således opdagede Alvis'en på Rågeleje bilmuseum, var det betagelse ved første blik, og ved Børge Kås hjælp fandt jeg frem til vognens ejer. Vognen blev indført fra England i 1962 af nu afdøde Gunnar Bratvold, udgiveren af tidsskriftet Mobilia. Desværre var vognen ikke til salg, men utrættelige henvendelser bevirkede til sidst, at Ingelise Bratvold lovede, at jeg skulle få chancen som den første, hvis vognen skulle blive til salg. Efter at have holdt forgæves telefonvagt i et halvt år, følte jeg mig efterhånden som drengen, der så snart han har fået en ønsket rød brandbil straks skal have en flyvemaskine. Jeg rejste derfor til England et par gange for at finde en Alvis. Det lykkedes ikke, og i min fortvivlelse var jeg lige ved at købe en 3½ l Derby Bentley, heldigvis gjorde jeg det ikke, for kort tid efter fandt jeg en Delahaye 135 M, som det lykkedes mig at købe, men herom en anden gang. Nøjagtig samme dag, som jeg i England  |