|  | 
	 
		Bentley 3½ ltr.Af Geoff Segal
 
 
        
          | Det var en meget begejstret 3-årig Sune, der af sin 
			far fik at vide, at vi to skulle på „mandetur" til England, hvor vi 
			dels skulle holde lidt ferie og dels se, om vi ikke kunne finde en 
			„gammel bil" at tage med hjem. Jeg havde på forhånd gjort mig visse tanker om, hvad det skulle 
			være for en gammel bil. Drømmen var „naturligvis" en ægte W. O. 
			Bentley, men takket være de skyhøje priser for selv de mest 
			miserable eksemplarer, måtte drømmen jo forblive en sådan. Som 
			„trøstpræmie" stod en Alvis Speed 20 som nr. 2 på listen, og som nr. 
			3 en Derby Bentley.
 Den 29. november 1972 blev vi af den store sølvfugl transporteret 
			til London, hvor vi slog os ned hos gode venner. Tidspunktet var 
			valgt således, at vi skulle være i England samme dag, som „Motor 
			Sport" udkom, hvorved vi havde en med englænderne ligestillet chance 
			for at komme først til et evt. „bid". Det var rent vilkårligt, at vi 
			havde valgt dette nummer af „Motor
   |  | Sport", og det tog heller ikke kegler. Udvalget af de 
			biler, som lå inden for vore muligheders grænse, var mildest talt 
			uin- teressant. Der var ikke skyggen af en Speed 20. Der var en 
			morsom lille Riley; men ejeren havde telefonsvarer på, og det havde 
			han stadigvæk 10 dage senere, da vi rejste hjem. Bil skulle vi have, og den eneste farbare udvej var derfor 
			at gå på jagt hos de „professionelle". Vi startede hos "James" Bond, 
			Vintage Autos Ltd., der med sit slogan "No old bangers sold ..." 
			(ingen gamle øser sælges) lød ret så tiltalende. Her ventede os dog 
			en skuffelse. Han tilbød mig bl. a. en 1929 Triumph Super 7 til den 
			ganske horrible pris af 985 pund. Den var „fuldstændig restaureret", 
			lige ned til boblerne i lakken. Et par hundrede pund havde været 
			nærmere målet - hvis den så også havde været i orden. Næste besøg 
			aflagdes hos Dannie Margulies (se denne), der, som jeg senere 
			andetsteds fik at vide, ikke alene var ærlig men tillige dyr
   |  |  | (he's honest, but bloody expensive). Her var 
	der til gengæld biler at se. Det kriblede ikke så lidt i speederfoden ved 
	synet af en 4½ Itr. W. O. Bentley tourer i British Racing Green, en ikke 
	mindre pragtfuld 3 Itr. Sunbeam tourer, der med sine to overliggende 
	knastaksler sang en af de skønneste melodier, jeg nogen sinde har hørt, samt 
	en „fræk" lille Bugatti, som jeg - som ikke-bugattist og med altomfattende 
	mangel på kendskab til Vorherres eget bilmærke - ikke var i stand til at 
	typebestemme. I den mere folkelige ende af skalaen havde den dyre Dannie en 
	3½ ltr. Derby Bentley, som var i ganske acceptabel stand, men han lagde ikke 
	skjul på, at maskinen havde set bedre dage. Han levede således op til sit 
	rygte, men til trods herfor eller måske rettere netop derfor - købte jeg 
	ikke bil hos Dannie-boy. For at spare mine (formodede) læsere for yderligere detaljerede 
	beskrivelser vil jeg blot nævne, at jeg under min lange og trøstesløse 
	ølkenvandring kom forbi diverse bil-oaser med bl. a. en yderst miserabel 
	Silver Ghost til foræringsprisen 10.000 pund, en laber Hispano Suiza (som de 
	altid høflige englændere kalder for en Banana Squeezer (bananpresser), og 
	diverse andre mere eller mindre obskure rariteter.
 For at gøre en kort historie lang faldt
   |  |