|  |  
 
        
          |     Schmittos »Automobilets
            Historie«, at far fik to De Dion Bouton vogne hjem fra Frankrig
            igennem Poul Dahl. De kom noget senere. Den ene på 3 3/4 HK og den
            anden på 4 ½ HK. Den lille, som vi benævnede vis-a-vis vognen var
            en dejlig lille vogn, som vi har kørt mange ture i. Jeg har selv
            prøvet at køre den som ganske lille dreng. |  |   Min far var en sjov
            fætter, jeg havde allerede cykel, da jeg var 4½ år, og jeg kan
            huske så tydeligt, at jeg fik lov at køre en runde med vis-a-vis
            vognen fra Stampesgade ud på Halmtorvet og tilbage. Det var ret
            svært med gearene for de sad nede ved ratstammen, en forløber for
            ratgearet. Når man skulle bremse, skulle |  |  | 
      Peter Sørensen yndede at fotografere sine vogne ved Dantes Plads. Her
      De Dion- Bouton 4½ HK og familiemedlemmer. 
       man gennem frigearet og trykke ned på gearstangen, men jeg måtte hænge
      mig med hele min vægt på maven på stangen for at standse vognen. En
      masse folk var meget forargede og skældte ud over det.Da far havde disse to De Dion Bouton vogne, var han mange på
      ture, blandt andet klubture med DBC. Og far opdagede hurtigt, at han kunne
      køre til provinsen med sin varekollektion i bil i stedet for at tage med
      toget.
 Jeg kan huske en tur med den lille vogn, jeg ved ikke hvor
      hen, oftest var det til Roskilde, og vi kom i hvert fald derfra. Ved
      Roskildekroen gik motoren i stå. Den sad lige under bagsædet og havde
      snøfteventiler, og fjederen til en ventil var knækken. Pludselig ser jeg
      far står og tager selerne af og hiver den ene gummi-selestrop ud. Han
      havde også fundet en øsken eller en krog. Den fik han skruet op i bunden
      af sædet. Selestroppen blev trukket et par gange eller tre mellem krogen
      og slidsen i ventilen, der havde holdt splitten til fjederen. Jeg fik
      besked på at gå rundt i krohaven og finde ståltråd fra ølpropper. Med
      dem blev selestroppen gjort godt fast - og så gik vognen minsandten. Vi
      kom tilbage
 |  |