| 
          RETTELSER 
              
             
            Redaktionen var øjensynlig meget optaget af det nye format på Bilhistorisk Tidsskrift,
            thi ikke så få fejl havde sneget sig ind her og der. Ikke uskyldige trykfejl, men decideret fejlagtige
            oplysninger. Her skal et par af dem revideres. 
                Desværre havde man haft 1969 kalenderen fremme i den britiske Vintage Sports Car Club,
            da FIVA's løbskalender blev publiceret i sin tid. Derved faldt løbene på nogle højst upraktiske dage i
            ugen; men vi havde taget kalenderen for gode varer og ikke fundet det nødvendigt at kontrollere, hvorved
            fadæsen altså blev videreført ubeskåret. 
              Da en stor del af FIVA's rallies allerede er afviklet, når dette nummer når medlemmerne, vil vi
            nøjes med at bringe de rigtige datoer på de par stykker, der endnu vil være chance for at deltage i.
            Disse er: 
                Holland 28-30. august. 
                Schweiz ??. september 
                (dato foreligger endnu ikke). 
               Og Brighton-løbet er ikke som nævnt den 3. november, men den l.  | 
           | 
          
                 I Sverige vil der være følgende rallies 
            man kan deltage i: 
            Visby 12. juli (Gotlands Veteranbilklubb) 
            Karlshamn 19. juli (Blekinge  
                Veteranbilklubb) 
            „Siljan Runt" 1-2. august (Dalarnes 
                 Automobilklubb) 
            Stockholm 30. august (Skoklostermotet) 
            Stockholm 5. september (Svenska 
                Veteranbilrallyet) 
            Maimo 6. september (Motohistoriska 
                Klubben, Skåne). 
               Nærmere oplysninger som sædvanlig hos Fl. Sørensen eller M. Bessermann.   I
            artiklen om Lancia bragtes et billede af prins Axels Lancia, som altså viste sig ikke at være en Lancia,
            men en Lanchester. Ja, ja, det snerper da, de 4 første bogstaver er identiske. Det er så let at være klog
            bagefter og fremhæve, at man nok havde på fornemmelsen o.s.v. Men faktisk havde det på et tidspunkt
            slået mig, at det vist var en gevaldig stor Lancia. For at være korrekt, drejer det sig om en Lanchester
            40. Tallet hentyder til engelske skattehestekræfter, og viser, at vognen lå i størrelsesklasse med
            Rolls-Royce Silver Ghost. Lanchester 40 havde en 6-cylindret motor med overliggende knastaksel og
            skråtstillede ventiler. For øvrigt er den sidste af de to Lanchester   | 
           | 
          
             brødre, der startede firmaet af samme navn, George Lanchester, netop død i den høje
            alder af 95 år. Han forblev tro mod mærket til det sidste, idet han ved sin død ejede en 1913 Lanchester
            40. 
               I oversigten over eksisterende Lamda'er i Danmark havde jeg rent glemt Sven Haubergs. D.v.s.
            ikke rent glemt den, men i uvidenhed troede jeg, at vognen var så mangelfuld og dårlig, at den ikke uden
            endnu en Lamda kan blive til bil igen. Men man skal vist kende Hauberg, før man drister sig til at udtale
            sig sådan. 
               For øvrigt, hvilken serie er den? 
               Jeg har fået fortalt, det er en 6. serie, men tror selv, det er en 5. serie (efter at have
            lindet på presenningen). 
                                                   
            M. B.-N.
             Bugatti- Stævne 
            I sidste halvdel af juni var der et Bugatti-stævne i Jylland. Det var noget med at køre rundt og
            besøge kroer, og da Bugattisterne ikke ønskede at vi andre kom og gloede på deres vogne, havde de ikke
            fortalt noget på forhånd. Derfor ved vi heller ikke andet end hvad vi har set i et dagblad.  | 
           |