|   | 
          
            
              
                | 
                   3 VOGNE 
                  Kontakt formidles vedrørende følgende vogne fundet på autoophug: Ford A lastvogn (uden køler),
                  højrestyret flustin fra først i trediverne, 4-cylindret Auto Union fra sidst i trediverne, de sidste
                  to i meget fin stand. 
                  Hans Peter Nielsen, 
                  Stationsvej 4672 Klippinge, (03) 678/137. 
                   
                   
                  CHEVROLET 1928 
                  coach. Træværk fornyet. God i karrosseri. Sidst synet aug. 1968. Komplet og original. 
                  (01) 97 41 43 (helst aften). 
                   
                   
                  VAUXHALL 12 1939 
                  4-dørs saloon. Kørt 138.000 km, hovedrep. ved 95.000 km. Ny dæk, ny karburator, nyt batteri.
                  Sælges for højeste bud. 
                  Fru Speyer, 
                  Tværbommen 21, 2820 Gentofte, 
                   Gentofte 2994 V, 
                  (p.g.a. bortrejse sikrest med skriftlig henv.) 
                   
                   
                  CHEVROLET 1931  
                  coach. Indregistreret. Kr. 1.000. 
                  Carl Nielsen, 
                  Skt. Laurendivej 9, 
                  8800 Viborg. 
                   
                   
                  FORD B 
                  2-pers. sports coupé med klap. Alt mekanisk i god stand. Ingen rust, ny kaleche. 120 HK V-8 motor. 
                  Søren Stigård-Sørensen, 
                   Stationsvejen, 5290 Marslev, 
                   (09) 95 12 81. 
                 | 
                  | 
                
                   det af betydning, fordi her kan forholdsvis harmløse slitager ofte
                  forårsage ekstraordinær stor frigang i rattet, medens man for gruppe 3's vedkommende kan regne med
                  at stor frigang i rattet betyder nyt styrehus eller i hvert fald ny indmad i det gamle. 
                     Vi skal i det følgende se lidt på, hvordan forskellige former for slitage kan
                  afhjælpes på forsvarlig måde. 
                     1) Styrehuse af denne konstruktion er næsten altid forsynet med en anordning til
                  justering af endeslør i ratakslen. Slitage her er således nem at eliminere for så vidt den ligger
                  inden for justeringsområdet. I modsat fald må nye dele til erstatning for de slidte fremstilles
                  eller fremskaffes ad anden vej. Pas på hvis ratakslen er forsynet med kuglelejer. Ikke alle sådanne
                  er beregnet til at kunne optage slid ved en akseljustering. Sådanne lejer, der er for slidte skal
                  udskiftes. 
                     Slid i lejerne for styrearmsakslen (sektorakslen) kan kun udbedres ved at isætte nye
                  lejer. Det kan her betale sig at tage under overvejelse om man skal modificere styrehuset til at tage
                  en moderne olie-tætningsring i stedet for de gammeldags utætte filt- eller labyrimtætninger, hvor
                  denne aksel træder ud af styrehuset. 
                     Det største problem optræder imidlertid ved slitage mellem snekke og snekkehjul. Man
                  skal ikke lade sig narre af at snekkehjulet oftest er af bronze og snekken af stål og derfor tro at
                  alt sliddet forekommer på snekkehjulet. Det er her som med andre lejringer: de to parter bør skiftes
                  samtidig. Alt behøver imidlertid ikke at være tabt fordi nogen slitage optræder. Undertiden er
                  snekkehjulet helt rundt og man har da den mulighed at bringe snekken i kontakt med en ubrugt del af
                  hjulet, simpelt hen ved at dreje det om i en an- 
                 | 
               
             
           | 
            | 
          
            
              
                | 
                   den stilling. Herved er slitagen på hjulet elimineret og hvis
                  slitagen på snekken er lille kan man opnå en tilfredsstillende funktion ad denne vej. 
                     Nogle konstruktioner har kun et sektor (cirkeludsnit)—formet snekkehjul. Det kan altså
                  ikke lade sig gøre at dreje det om i en ny stilling. Til gengæld er enten snekke eller sektoraksel
                  anbragt i en ekscentrisk lejring, der muliggør en justering, hvorved snekken stilles dybere i indgreb
                  med sektoren. Ved en sådan justering er det af vigtighed at der, når rattet drejes, ikke forekommer
                  steder, hvor det går stramt. Hvis dette er tilfældet må man med mærkeblåt finde de høje punkter
                  og bort-skrabe dem. Pas på ikke at tage for meget, nogle få hundrededele af en millimeter er ofte
                  nok. Det er heller ikke tilrådeligt at anvende slibepulver, idet de hårde korn sætter sig fast i
                  bronzen og derved sliber på snekken under brugen. 
                     En afart af snekke og sektor styrehuset, er de typer, hvor sektoren er erstattet af en
                  gaffel med en rulle, der følger den timeglasformede snekke. Rullen er oftest lejret i kugle- eller
                  rullelejer og hvad der er sagt tidligere om den slags lejer gælder selvfølgelig også her. Skal ny
                  snekke og rulle fremstilles, må man være opmærksom på at materialet bør være sej-hærdet stål,
                  hvis overflade er indsat til stor hårdhed. 
                     2) Hvad der er sagt om styrehuse af konstruktion 1) gælder naturligvis også for dem af
                  konstruktion 2), men i dette tilfælde er snekke og snekkehjul erstattet af en skrue, sædvanligvis
                  med flerløbet gevind, ved hjælp af hvilket en møtrik bevæges frem og tilbage. Slitage viser sig
                  her først og fremmest i møtrikkens gænger og midt på skruen. Skal man derfor afhjælpe slitage i
                  et sådant styrehus, må 
                 | 
                  | 
                
                   5 STK. FÆLGE 
                  med hjulkapsler til 500x16, 525x16 dæk til Morris 8 eller Morris 10 1937-48 sælges. 
                  F. Wodschou, (01) 87 23 32. 
                   
                  FIAT-LYGTER BYTTES 
                  Haves: 2 stk. lygter til Fiat 503, den sene type, den ene minus glas og parabol. Ønskes: Lygter til
                  Fiat 501 (samme som tidligere type til 503). Eller andet (se mine andre annoncer). 
                  O. Riisager, 
                  Krogholmgårdsvej 70, 2950 Vedbæk, 
                  (01) 89 11 48. 
                   
                  TIL PLYMOUTH 1933 
                  søges kølerprop, vandpumper og instruktionsbog. 
                  Henning Fast, 
                  Skovsbo, 5540 Ullerslev,  
                  (09) 391185. 
                   
                  INSTRUMENTER SØGES:  
                  Kombineret benzin- og vandmåler, Smiths X-40221 og tilsvarende kombineret amperemeter og
                  olietryksmåler, Smiths-Lucas. Stand underordnet. 
                  H. Thyrre, 
                  Parken 9, 3480 Fredensborg, 
                   (03) 28 17 14. 
                   
                  5 HJUL TIL FIAT 509 SØGES  
                  715x115 eller 715x130 jernartillerihjul. Kaleckestaiii,, til samme vogn mangler jeg
                  også. Instruktionsbog til Vauxhall VX 1931-32 lånes til kopiering eller købes. 
                  O, Hübbe, 
                  Skyttevej 11, 7000 Fredericia,  
                  (05) 92 58 01. 
                 | 
               
             
           |  |