|  | 
              
                | CHEVROLET 19314-dørs sedan, original og velholdt, med stengitter.
 Holger Buch,
 Gyldenlundsvej 7, 2920 Charlottenlund, ORdrup 7609.
 
 FIAT 501 1923
 1-dørs touring, i fin stand overalt, ny kaleche. Udstillet på Trafik-Historisk Museum, Helsinge.
 F. C. Smith,
 Roland, 3480 Fredensborg,
 (03) 28 17 70.
 
 CHEVROLET 1930 COUPE
 (se billedet i sidste nr. af bladet). God stand.
 Hanne Blunk,
 Almindingen 72, 2860 Søborg,
 SØborg 4087.
 
 3 BILBLOMSTERGLAS
 meget tidstypiske, spidse med indslebne stjerner. 25 kr. pr. stk.
 From,
 GOthåb 6190.
 
 DODGE BROTHERS 32
 2-pers. cabriolet, Buick 33, Plynlouth 32,
 til salg.
 (09) 39 11 85 mellem 12 og 13.
 
 TIL MORRIS MINOR 1932
 søges org. motor og gearkasse,
 Bent Krarup,
 Brinken lo, 9800 Hjørring,
 tel. 2215.
 |  | Reglerne er dog stort set de samme, bortset fra, at det, når en
                  forsikring dækker og ordner skaden, er forsikringsselskabet, der i realiteten træffer afgørelse om
                  køretøjets afgiftsfritagelse uden toldvæsenets medvirken, medens det i de to sidstnævnte tilfælde
                  er toldvæsenet.Reglerne i bekendtgørelsen omfatter alle tilfælde, hvor udgifterne til skadens
                  udbedring opgøres til mere end 50 % af det Pågældende køretøjs handelsværdi umid- delbart før
                  skadestidspunktet. Her må afgiftsfri reparation kun foretages under forsikringsselskabets
                  kontrol og direktiver. Betaler forsikringsselskabet blot en kontanterstatning — og det gælder selv
                  om reparationsomkostningerne er mindre end 50 '/e af handelsværdien — træffes afgørelsen om
                  afgiftsfri genopbygning (reparation) af toldvæsenet, hvortil man selv skal henvende sig, ligesom
                  køretøjet straks skal afmeldes i motorregistret; samme regler gælder hvor reparationen sker for
                  egen regning, men også her kommer forsikringsselskabet ind i billedet, idet ejeren skal henvende sig
                  til sit ansvarsforsikringsselskab og få udfærdiget en skadesopgørelse for at opnå
                  afgiftsfritagelse og når køretøjet er genopbygget henvende sig til toldkamret. Det drejer sig
                  formentlig ikke om smårep., men om skader af en størrelse, hvor det vil kunne siges, at køretøjet
                  har skiftet identitet.
 Overtrædelse af bekendtgørelsen straffes med bøder, men straffen kan i grove tilfælde
                  stige med fængsel i indtil 2 år. (Det må formentlig påregnes, at adskillige af klubbens medlemmer
                  snart vil sidde bag lås og slå på vand og brød).
 Mod bekendtgørelsen kan der rettes et utal af indvendinger såvel af praktisk som
                  juridisk art.
 Først og fremmest forudsætter bekendtgørelsen, at bilerne skal have en handelsværdi.
                  Hvilken handelsværdi har vores veteranbiler eller de ældste efterkrigstids-biler - vist en meget
                  ringe værdi. Efter bekendtgørelsens bogstav vil selv den mindste skade altså medføre at bilen skal
                  ophugges.
 De nævnte regler kan bl. a. føre til, at veteranbilejeren ved et færdselsuheld må
                  bede skadevolderen om at ,stikke af" hur-
 |  |  | 
              
                | tigst muligt, for at undgå forsikringsselskabers og toldvæsenets
                  indblanding. og således redde veteranen fra ophugning ved ud af egen lomme at betale den skade. som
                  modparten har forvoldt.Bekendtgørelsens bestemmelser om ophugning nærmer sig formentlig det grundlovsstridige.
 Endelig er alt for meget henlagt til et tilfældigt forsikringsselskabs taksator.
                  Bemærk. at det meget vel kan blive modpartens ansvarsforsikringsselskab. der kommer til at bestemme
                  veteranens skæbne.
 Der er også det besynderlige forhold. at en bil, der har en værdi af knap 5.000 kr.,
                  kan belastes med en større reparationsudgift end en bil, der har en værdi af lidt over 5.000 kr..
                  uden at den skal ophugges.
 MOMS skal medregnes i reparations- omkostningerne.
 Hvad det juridiske angår. er bekendtgørelsen givet med hjemmel i §28- stk. 1. i lov om
                  omsætningsafgift af motorkøretøjer  m. v., nr. 184 af 6. juli 1957. Denne paragraf indrømmer
                  finansministeren ret til i særlige tilfælde at fritage for afgift. Hvordan kan man knytte
                  straffebestemmelser til en afgiftsfritagelsesbestemmelse?
 Der skal næppe megen fantasi til at forestille sig de konsekvenser bekendtgørelsen ved
                  en snæver fortolkning af reglerne vil få for medlemmerne i DVK.  Jeg vil anbefale, at man
                  retter en skriftlig henvendelse til det af Finansministeriet for spørgsmål herom oprettede nævn.
                  når et medlem får en sag.
 Jeg har talt med finansministeriet, der udtalte (fru Bådum) at der principielt ikke var
                  mulighed for at undgå ophugning, men at en ansøgning jo godt kunne sendes til nævnet.
 Hvordan kan finansminister Poul Møller dog lægge navn til sådanne bestemmelser?
 Bekendtgørelsen kan købes hos boghandleren for 1 kr.     Jørgen
                  Harup.
 
 Bestyrelsen er opmærksom på problemet og vil søge det nærmere undersøgt i
                  finansministeriet.                          
                  HBJ
 |  | FORD A 1930Tudor Sedan i tin stand. Nylakeret i gult og sort og med fint gummi. En hovedrepareret motor, som kun
                  har virket meget kort tid i en motorsprøjte er ilagt i maj i år.
 Carsten Lundberg,
 Lyngbygårdsvej 77, 1. th.,
 2800 Lyngby, (01) 87 06 21.
 
 CADILLAC V-12
 1930 limousine, Højer karrosseri.
 
 FORD V-8
 1939 convertible sedan (4-dørs cabriolet).
 
 HORCH 830
 1936 4-dørs Glåser cabriolet.
 HEllerup 536.
 
 BILKUFFERT
 af metal 92 cm bred, 55½ høj og 54 dyb,
 med svaj, passende til bil indtil 1932. Formentlig danskbygget. Gratis.
 B. Mackeprang,
 klubbens adresse.
 
 DKW 1937 og 39
 På grund af pladsmangel er min samling af DKW'er til salg for nogle få hundrede kroner: En todørs
                  sedan 1937 og en sjælden Glåser cabriolet 1939, plus en mængde reservedele. Sælges samlet
                  eller delt.
 Erik Jeppesen,
 Røde Mellemvej 152 A25,
 2300 Kbh. S.
 
 RESERVEDELE TIL BMW
 til typerne 315, 319, 320, 326 og 327 både karrosseri- og mekaniske dele, til 501 kun
                  karrosseridele.
 Ib Jensen,
 Ishøj Bygade 122,
 2630 Tåstrup,
 |  |  |