|  | 
              
                | (fortsat fra side 23)nogen hemmelighed at Børge Kå arbejder på sit livsværk: opbygningen af Danmarks ældste
                  uforfalskede Ford T. Grundstammen i forehavendet stammer fra en nordsjællandsk mekaniker, der gik
                  under navnet Ansjosen, og det er af årgang 1911. Vognen er nu komplet i og med erhvervelsen af et
                  topersoners karrosseri i Finland. — Ib Jensen i Ishøj har opnået ærefuld placering i
                  Regionaltreffen der BMWClubs in Gladebeck/Göttingen, skønt hans 319 var eneste deltagende
                  førkrigsvogn. Nu er næste restaureringsemne, 327/28, helt adskilt og pladearbejde påbegyndt. —
                  Erik Jeppesen vil gerne af med 2 DKW'er (se annonce) for at skaffe plads til en nyerhvervelse, en
                  8-cylindret Dodge sedan 1930 i god stand. — Peter Mogensen har købt en Nash 1928. — To
                  Chevroletter er tilgået Horsens-egnen. Verner Holmbæk har erhvervet en 1930 coupe i Rødvig og P. E.
                  Hansen har givet touringen selskab af en 1930 4-dørs sedan de Luxe fra Sdr. Rind ved Viborg.
                  Efterhånden ejer alle Horsens-medlemmerne: Olufsen, Laier, Stilling Jeppesen, Fuglsbjerg og de
                  to ovennævnte en eller flere Chevroletter, indregistreret eller under opbygning. — Fuglsbjerg har
                  endvidere for nylig erhvervet: Opel Olympia 1936, 2 stk. Adler af ubekendt årgang og daværende
                  kronprins Frederiks Packard 1946 convertible. — John Arendtsen har købt den Morris Ten/Six, der var
                  annonceret i sidste nummer af bladet, han ville egentlig have haft en DKW.
 Sv. Dråby har købt en DeSoto 1931 i fuldstændig jomfruelig stand. — Henning Helmer
                  har indført en topersoners Singer fra England — nærmest en Le Mans. —Jørn Jacobsen har solgt
                  sin, ditto, vi har i skrivende stund ikke rede på til hvem.
 |  |  
 Den 1. oktober var afviservingernes dødsdag. Betragtet som en almen
                  sikkerhedsforanstaltning i trafikken er det helt ok, at man ensretter automobilers
                  tegngivningsapparater. Og da vore gamle ordinært indregistrerede biler af myndighederne betragtes som
                  tilhørende den store masse, endskønt de fleste ikke kører i vinterhalvåret, så er der vist ingen
                  muligheder for dispensation — blinklys er sagen. Retningsvisere blev indført ved lov i 1932,
                  dengang har man sikkert også ment, hvad man skulle med dette nymodens grej, og nu, duer viserne ikke
                  mere.Der eksisterer mange muligheder ved placering og valg af blinklygtetype. Smag kan ikke
                  diskuteres, men jeg er af den mening, at man bør tilstræbe at montere så diskret som muligt. Jeg
                  har set uhyrligheder som VW-blink på Ford A-forskærme — var der da ingen anden løsning? Firmaet
                  Ermax fremstiller bl. a. nogle lygter, der af mekanikere kaldes „marcipanbrød", disse typer
                  kan monteres mellem kofangerskinnerne for og bag. Man må fremstille et skinneformet beslag af 3-4 mm
                  messingplade, der matforkromes, og fastgøres til kofangerhornets bolt. Midterblinklygter kan være af
                  samme type og anbringes på torpedoens øverste del. Ved min phaeton er retningsviserne monteret der,
                  og hullerne, der fremkommer ved afmonteringen dækker jeg med ,marcipanbrødene".
 Jeg lægger vægt på ved montering at undgå at bore huller i skærmene, og det klares
                  ved ovennævnte arrangement.
 |  |  | 
              
                |  At indbygge bag-blink i de originale DUOLAMPS lader sig ikke
                  gøre, idet bag-og stoplys skal være rødt, medens blink skal være orange. P.
                  E. Hansen.
 Ford A journal i genoptryk
 Københavns Ford A Klub agter at fremstille et genoptryk af Ford A
                  Journalen, der startede januar 1928 og sluttede januar 1932 (på dansk). Prøvetryk vil kunne
                  forevises på Ford A Klubbens møde i Frederiksberghallens restaurant onsdag den 11. december kl.
                  19:30. hvortil DVK-medlemmer er velkomne. Bogen bliver på 500 sider, illustreret. Oplysninger i
                  øvrigt hos formanden, Henning Jensen. Toftebækvej 25 D, 2800 Lyngby, (01) 88 30 92.
  
                    
 Uden at ville gå Chevrolet Sektionens leder i bedene vil jeg gerne
                  beskrive hvordan jeg monterer blinklys på min 1930 touring under restaurering.Originalt er Chevrolet indtil 1931 (modeller med træ- eller pladehjul) monteret med én
                  centralt placeret baglygte i reservehjuls holderen. Denne lygte bevarer jeg som nummerpladelys,
                  stoplys og baglys. For at opfylde lovens krav må der imidlertid monteres to stop- og baglys i
                  siderne, om man vil sammen med blinklys.
 |  | Som sidelygte har jeg fundet en lygte, der indeholder de tre lys.
                  Lygten er cirkulær, fabrikat ULO-WERK Germany, diameter 105 mm, sortmalet metalhus. Lygten fås uden
                  nummerpladelys nr. 354 00. Lysåbninger og farver i glas opfylder minimumskrav. Lygterne monteres på
                  malede beslag af blødt stål på bolten, der fastholder bagkofangerne på chassisrammen. Anbringes
                  lygterne lige over kofangernes overkant er afstand fra vejbanen korrekt. For- og sideblink indrettes
                  som beskrevet under Ford A.      P. E. Hansen, CHEVROLET ½2-TONSlastvogn 1927. Meget fin stand. Ekstra motor, gearkasse, bagtøj og meget mere medfølger. Kr. 3.500.
 A. Andersen,
 (09) 12 16 29 (eft. kl. 20).
 
 CHEVROLET 1927
 touring, delvis restaureret.
 
 OPEL „P 6" 1931
 cabriolet, god stand.
 Kun til DVK-medlemmer.
 Børge Kå,
 (03) 2 95/Helsinge 1066.
 
 STUDEBAKER ERSKINE
 1928 2-dørs sedan. Restaureret.
 Finn Hansen,
 Høje Gladsaxe 32, 1. tv.,
 2860 Søborg, (01) 69 38 12.
 
 MG TD-2
 1953, gennemrestaureret overalt,
 kørt 10.000 km siden.
 (01) 80 22 17 (eft. kl. 17).
 |  |  |